Friday, January 14, 2022

Förklaring essä exempel

Förklaring essä exempel



dramatiserar presenterar illustrerar karaktäriserar understryker. Citera detta artikelformat. Kritiska begrepp: Exposition. Men är det inte jobbet med "ämneskurser"? Tips att tänka på 1.





Ordval



Friskrivningsklausul: Denna uppsats har skickats in av en student, förklaring essä exempel. Detta är inte ett urval av det arbete som skrivits av professionella akademiska författare. Några åsikter, förklaring essä exempel, resultat, slutsatser eller rekommendationer som uttrycks i detta arbete är författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis StudySaurus åsikter. Georgia Douglas Johnson skrev Common Dust under tiden av Harlem Renaissance, som spelade en betydande roll i sociala frågor förknippade med afroamerikaner, förklaring essä exempel, genom att använda jazzmusik som en förklaring essä exempel att få social status bland andra raser.


Georgia använde ett vanligt problem för att skriva sin dikt:. Och vem ska skilja stoftet. Vad ska vi senare bli: Vars skarpa urskiljande öga förklaring essä exempel skanna och lösa mysteriet? De höga, de låga, de rika, de fattiga, De svarta, de vita, förklaring essä exempel, det röda, Och all kromatik emellan, Om vem skall sägas: Här ligger Afrikas stoft; Här är Roms söner; Här ligger den omärkta, Världen i stort hans hem! Kan man då separera dammet? Kommer mänskligheten att ligga isär, När livet förklaring essä exempel satte sig tillbaka igen Samma som från början? För att till fullo kunna förstå konceptet som presenteras i dikten måste du först undersöka de poetiska redskapen som används.


Med detta kan du förstå poängen poeten försöker göra. Efter första världskriget kunde många förstå hur mycket inflytande rasism hade på folket. Rasism påverkade inte bara afroamerikaner, utan även andra raser, även om många fick liknande rättigheter efter slaveriet förklaring essä exempel inte lika med vita vid denna tidpunkt. När du använder dessa ord kan du veta att poeten skapar en scen som läsaren kommer att kunna visualisera. Innebörden av dessa rader kan tolkas på många sätt, den första är var olika raser kommer ifrån och den andra är hur olika varje ras är. Med detta sagt kan dikten som helhet också tolkas på många sätt, förklaring essä exempel. När läsaren läste dikten några gånger kunde läsaren sätta ihop vad varje bild betyder.


Detta kan förklara varför poeten väljer att hänvisa till problemet med rasism som ett mysterium som måste lösas. Mysteriet kan vara frågan om varför rasism kom till på s. Med förkunskaper i ämnet kan du förklaring essä exempel poeten väljer att orden i dikten ska betyda olika saker, vilket allt leder tillbaka till hennes huvudpoäng. Utan att gå tillbaka och helt undersöka dikten blir du kvar och undrar varför dikten är skriven i vägen, eller hur? Detta beror på det faktum att Georgien visste lite för väl om ojämlikhet som presenterades i s.


Alla hennes tidigare dikter talar om ett växande problem som hon själv och andra går igenom dagligen. Även med uppsvinget under Harlem-renässansen var dessa grupper fortfarande gömda i skuggan av jämlikhet, förklaring essä exempel. Innebörden av den sista strofen definierar hur poeten känner inför det växande problemet hon ser. säger att när dammet har lagt sig och livet sätts i rörelse igen kommer rasismen fortfarande att ha en plats i Amerika. Vilket bevisar poängen med att få oss att förstå. Dikten innehåller många former av bildspråk som användes för att dra in läsaren nära för att förstå vilken inverkan rasism hade på afroamerikaner och andra raser i tiden.


StudySaurus drivs av två uni-studenter som fortfarande får en kick av att lära sig nya saker. Vi hoppas kunna dela dessa erfarenheter med dig. Fast på din uppsats? Sök efter sökning. Hem Kunskapsbas Andra artiklar Poesi Explication Essay. Georgia använde ett vanligt problem för att skriva sin dikt: Och vem ska skilja stoftet Vad senare ska vi bli: Vars skarpa kräsna öga kommer att skanna Och lösa mysteriet? Var detta material till hjälp? Ja Nej, förklaring essä exempel. Lämna en kommentar? Avbryt svar. Om StudySaurus Community. fel: Innehållet är skyddat!!





lag och rättvisa uppsats



Se exempel och observationer nedan. Se även:. Etymologi Från latinet, "veckla ut, förklara". Uttal: ek-sple-KAY-shun engelska ; ek-sple-ka-syon franska. Dela flipboard e-post. Engelsk engelsk grammatik En introduktion till skiljeteckenskrivning. Av Richard Nordquist Richard Nordquist. Richard Nordquist är professor emeritus i retorik och engelska vid Georgia Southern University och författare till flera läroböcker i grammatik och komposition på universitetsnivå. Lär dig mer om vår redaktionella process. Utvald video. Citera detta artikelformat. Nordquist, Richard.


Definition och exempel på förklaringsanalys. ç Du backar sedan upp detta med ett exempel. ç Du fortsätter med att ge ett ytterligare exempel. Den här måste utvecklas i steg, och du åtar dig var och en. Du lovar något mer och förankrar det i ett specifikt faktum. Sedan ger du ett citat för att förankra den karaktäriseringen i sin tur. ç Nu ger du dig ännu ett tredje exempel. Den här kräver fortfarande en annan utvecklingsstrategi än någon av de två första. Din andra mening i det här avsnittet ökar föreställningen, eftersom den väcker oro hos oss att du kanske vandrar från punkten eller att vi kanske inte förstår din drift. Detta driver oss framåt för att leta efter ledtrådar om hur detta trots allt kan vara på plats.


ç Du visar oss vad som binder alla dessa samman en benägenhet att känna avund. ç Och sedan visar du hur denna avundsjuka i sin tur kan ställas till svars för den avhandling du startade stycket med. När vi tänker tillbaka på stycket som helhet sticker tre saker ut: Det är enhetligt. Den är rikt utvecklad. Det är sammanhängande. Eller kommer hon att köra över klippan? En del av det som tjänar denna sammanhållning är en tillfredsställande övergripande strategi för användning av bevis som hon har upptäckt att hon kan ge. Vi märker att hon börjar med den kortaste deluppgiften för att ta sig igenom, sedan tar upp den näst längsta och avslutar med den som tar mest utarbetning att genomföra.


Notera förresten att det finns några punkter här som Mary uttryckligen kunde ha inkorporerat i sin analys. Vi kan fråga oss själva: var Mary verkligen medvetet om allt detta medan hon skrev? Det kan hon mycket väl ha varit. Det här är ett ganska skickligt skrift, och det finns ingen anledning att vi inte skulle anta att författaren till det inte medvetet arbetade med dessa faktorer i åtanke. Men det är också möjligt att hon agerade på den typ av tyst "känsla" som vi utvecklar med erfarenhet. Organisationsstrategin fungerar för alla läsare som svarar på den övergripande strukturen av stycket som helhet, och det är svårt att föreställa sig att en författare kan skapa ett stycke som detta utan att arbeta utifrån en känsla av hur hela stycket rullas ut.


En sådan läsare behöver inte reflekterande säga till sig själv vad jag gjorde i stycket innan. "Känslan" i stycket kan kommunicera dessa idéer till oss "tyst". Men det är avgörande att vi är den typen av läsare som kan registrera en sådan utveckling liten till stor, uppenbar till subtil vid utplaceringen av successiva bevis för ett påståendes räkning. Om vi ​​är den typen av läsare som bara kan ta hand om en sak i taget, är vi ännu inte redo att ens registrera struktur. Tills vi är det, kan vi inte uppskatta de organisatoriska fördelarna med ett välskrivet stycke. Ännu värre är att vi inte kan utforma rationella och effektiva organisationsstrukturer för vår egen diskurs. Vi kommer inte att gradvis kunna forma våra första utkast till något övertygande och insiktsfullt. Vi kommer alltid att sluta med mer eller mindre samma virrvarr av påståenden som vi började med.


Mer om detta senare. Vid denna tidpunkt i berättelsen vet läsaren fortfarande inte mycket om huvudpersonen, förutom att hon är en ensam voyeur. Hon är lika gammal som de andra parkbesökarna, hennes päls är ett ynkligt halsband, och hon avstår från sin vanliga söndagsbit honungskaka. Tårarna är uppenbarligen hennes egna. ç Detta visar sig vara en effektiv övergång. Och i varje nod som kopplingen går mellan ger skribenten de konkreta detaljerna som fastställer hennes specifika poäng. ç [Mindre aspekt av mekanik: när man ger en sidhänvisning inom parentes för texthänvisning som presenteras inom citattecken, går det parentetiska materialet utanför det slutliga citattecken. ç Författaren övergår nu till ytterligare en utvecklingslinje: du skriver ut specifika implikationer av vad du har etablerat.


Hon började med att skriva ut specifika fakta som låg till grund för den punkten. Arbete Citerat. Mansfield, Katherine. Kennedy och Dana Gioia. New York: Longman, Mina kommentarer till Marys uppsats borde driva hem poängen att "kritisk uppmärksamhet" i vår mening av termen inte är en fråga om att leta efter brister. Det handlar snarare om att välja ut vilka egenskaper hos något som är ansvariga för att det fungerar som det gör. Om något inte fungerar som det ska märker vi det också förstås. Men det är kritisk granskning som krävs om vi ska uppskatta ett väl utfört arbete.


Med "uppskatta" menar jag här något mer än bara "uppleva en känsla av gillande. Låt oss avsluta med att använda det vi har sett här för att driva hem några viktiga utmärkelser. Termen "kritisk analys" används ofta för att hänvisa till den gemensamma nämnaren mellan vad Mary har gjort i sin uppsats och vad jag har gjort på den. I båda fallen väljer författaren ut vad som fungerar på något sätt och förklarar varför det fungerar på det sättet och varför det är viktigt att göra det. Men sinsemellan kommer vi att skapa klarhet på en viktig punkt om vi reserverar termen "kritisk analys" för att hänvisa till den sortens sak som Mary har hållit på med, och använder någon annan term för att hänvisa till den typ av sak du just har sett jag gör. För det jag har gjort kommer termen "förklaring" att tänka på, och vi kommer att använda den för det ändamålet.


När vi vill hänvisa till den gemensamma nämnaren använder vi termen "kritisk granskning" eller "kritisk uppmärksamhet" eller helt enkelt "kritik". Men det finns mer än en skillnad mellan vad jag har gjort och vad Mary har gjort. En skillnad som annars är värd att notera men inte den jag föreslår att vi använder denna terminologiska praxis för att lyfta fram har att göra med föremålet som utsätts för kritisk granskning. I det ena fallet var det som analyserades en berättelse som råkade vara fiktiv. I den andra råkade det som kommenterades vara en uppsats.


Dessa skillnader är viktiga, men de är som skillnaden mellan att ge kritisk uppmärksamhet till ett politiskt beslut och att få det att påverka en råttas hjärna, eller en målning eller en marknadsföringsstrategi. I varje fall är de saker som det är vettiga att lägga märke till -- att välja för uppmärksamhet -- och de typer av funktioner man vill förklara uppenbarligen olika. Det är därför vi behöver lite erfarenhet inom varje domän om vi ska kunna göra kompetent kritiskt tänkande om objekten i dessa domäner. Det är de logiska relationerna mellan dessa tre deluppgifter som bestämmer den organisatoriska strategin för Marys uppsats, både som helhet och inom dess respektive moduler. Min övergripande struktur har alltså ingen egen logik.


Men det skulle inte ha varit ett lämpligt sätt att anta för målet i sikte. Hon skulle ha varit tvungen att antingen ignorera det tilldelade ämnet helt eller ständigt, eller att ständigt vara på tvärs med det. Hon skulle försöka skära brädor med en hammare eller att slå spik med en såg. Gör jag då fel med att ge en förklaring istället för en uppsats i kritisk analys? Varför är det så? Vad har det att göra med varför du läser detta, som är att lära dig något om att skriva? Vi kan felsöka alla nya utkast vi skriver för att ta reda på hur vi kan få det att fungera bättre - för att ta det till nästa steg, för att mixa det till ett överlägset utkast. Nyckelpunkten här är denna: komposition är inte en process för att tydligt uttrycka en idé som vi redan har kommit fram till genom någon tidigare och mystisk process av kreativ inspiration.

No comments:

Post a Comment